lمشکل اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی: طنز تلخ ...

مشکل اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی: طنز تلخ برخی از اساتید در ارائه راه حل هایی همچون ایجاد گلخانه و کارآفرینی در بخش خصوصی.

واقعیت این است که مشکل اشتغال فارغ التحصیلان رشته های ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی بویژه در مقاطع ارشد و دکتری،  واقعیتهای انکارناپذیری هستند که نمی توان منکر شد. ولی دلایل یا بهتر بگوییم دلیل اصلی این مشکلات چیست؟ به نظر من دلیل اصلی  را باید فراتر از رشته ترویج و  حتی رشته های کشاورزی جستجو کرد. مشکل اصلی به تاریخچه و کارکرد نهاد دانشگاه و آموزش عالی در کشور ما برمی گردد که بسیار "تصنعی" می باشد. یعنی دانشگاه اهداف و رویکردش اصلا آن چیزی نیست که در مهد آن یعنی غرب هست. من به عنوان هیات علمی اگر بگویم مشکل به دانشجو و نداشتن انگیزه در او بر می گردد، واقعا جفا کردم. اگر توصیه به کارآفرینی و ایجاد اشتغال کارآفرینانه در بخش کشاورزی می کنیم باید به این واقعیت توجه کنیم که آیا این دروس مقاطع مختلف بویژه مقاطع ارشد و دکتری کوچکترین نقشی و کمکی  در کارآفرینی دارند؟ مشخص است که نه.  واقعیت این است که سرفصل رشته ما و البته همه رشته های کشاورزی در بهترین حالتش فرد را برای استخدام دولتی آماده می کنند نه کارآفرینی و خوداشتغالی( اگر قرار باشد فرد خوداشتغالی کند مثلا گلخانه ایجاد کند چه نیازی به دروسی همچون مدیریت ترویج، برنامه ریزی ترویجی، برنامه ریزی آموزشی، روش تحقیق، آمار و ... از دروس تخصصی یا شیمی فیزیک، ریاضی ، اخلاق، معارف، ادبیات  و ... دارد؟ دروسی مثل زراعت دامپروری، آبیاری و .. هم کلیاتی ارائه می دند که برای کارمند دولتی می تواند مفید باشد نه ایجاد اشتغال در بخش خصوصصی). بهتر است اعضای هیات علمی رشته های فوق،  این سوال را از خودبپرسند فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری ترویج، آموزش و توسعه روستایی قرار هست کجا مشغول به کار شوند(بر حسب سرفصلهایی که درس می دهند) آیا جامعه به این حجم و تعداد ارشد و دکتری رشته های ما نیاز دارد؟ پاسخ همه اینها مشخص است. واقعا بینی و بین الله به یک دلیل و آن هم نفع شخصی خودمان این دوره ها را اینگونه رشد دادیم و رشد می دهیم نه نیاز جامعه. طنز تلخ ماجرا این است که ما از فارغ التحصیلان ارشد و دکتری رشته می خواهیم بروند کار تولیدی و کارآفرینی کنند! خوب اگر میخواستند گلخانه بزنند و کار تولیدی بکنند اینهمه تلف کردن وقت برای خواندن دروسی همچون روش تحقیق، آمار اصول ترویج، اصول آموزش مبانی توسعه و ... چه توجیهی داشته است؟ واقعا ایجاد چهار گرایش من درآوردی در مقطع ارشد بر حسب نیاز جامعه بوده یا نفع شخصی و ایجاد واحد برای اعضای هیات علمی؟ البته باز هم عرض می کنم علت این موارد را باید در کلان کشور و در  جایگاه دانشگاه  در کشور جستجو بکنیم.

/ 0 نظر / 36 بازدید